ETFSverige
Hem » Börsen, Fintech

Kina superföretag inom fintech

23 juli 2019 Inga kommentarer

Investeringar i fintechbolag ökar stadigt över hela världen, trots den globala marknadens volatilitet. Kina har stått för stora delar av fintech-tillväxten sedan starten och är idag den största marknaden globalt.

Enligt en analys som utfördes av undersökningsföretaget Accenture ökade den globala investeringen i fintech-bolag från 26,67 miljarder dollar under 2017 till 55,33 miljarder dollar under 2018. Under samma period steg antalet avtal med 18,5 procent till 3251, vilket bör jämföras med 2010 då antalet avtal var 342 totalt och finansiering uppgick till 1,8 miljarder dollar.

Under 2018 fick Kinas fintech-bolag 25,5 miljarder dollar i investering. Det är en niofaldig ökning från 2017 och står för 46 procent av alla globala fintech-investeringar. Mer än hälften av Kinas investeringsresultat år 2018 kom från ett enda avtal. I maj 2018 lyfte det Hangzhou-baserade bolaget Ant Financial 14 miljarder dollar vilket gjorde det till det största fintech-avtalet globalt. Bolaget är mest kända för sin mobilapp Alipay som låter användare göra transaktioner, betala räkningar eller betala direkt i butiker. Företag kan även ta ut smslån helg eller vardag genom appen. Det näst största globala kapitalintaget i fjol kom också från Kina. Du Xiaoman Financial lyfte 4,3 miljarder dollar i två separata transaktioner.

En folkrörelse med regeringens hjälp

Kinas ledarskap i branschen är inte förvånande. Eftersom Kinas finansiella tjänster inte var särskilt välutvecklade i landet kunde fintech utvecklas snabbt. Företag som Alibaba och Tencent kunde lansera finansiella tjänster som snabbt fick fotfäste bland befolkningen och idag använder nästan alla kineser mobilappar för att sköta ekonomiska ärenden. Kina har inte heller ett lika strikt regelverk som motverkar fintech-utvecklingen, vilket är något som vi kämpar emot i västvärlden.

Kina har fyra av världens tio mest värdefulla fintech-bolag enligt en rapport av H2 Ventures och KPMG som släpptes i oktober 2018. I rapporten står det även att 34 av alla topp-100 fintech-bolag är betalningsföretag. Kinesiska fintech-bolag fokuserar mest på privatanvändare i handeln och det är i princip ett segment som kinesiska storbanker har gett upp till nya teknologiföretag. Inom en väldigt kort tid har företagen byggt nya ekosystem omkring smartphones och levererat till kunder genom appar som är enkla och användarvänliga.

I Kina spionerar företag på innovationer som kommer ut från västländerna, sedan imiterar eller lånar de teknologin för att skala upp den otroligt snabbt. Mobila betalningar är till exempel en amerikansk innovation, men marknaden för kinesiska mobilbetalningar är 50 gånger så stor jämfört med den amerikanska.

Västerländska företag brukar fokusera på en enda marknad. PayPal och Stripe satsar till exempel på mobila betalningar och Robinhood på mobila investeringar. Kinesiska företag har ett mer brett fokus och bygger mer superappar som till exempel WeChat. Deras superappar erbjuder en mängd olika tjänster för att fylla kundernas behov, som till exempel betalningar, lån och andra tjänster som beställning av taxiresor eller mat.

Kommentarer är avstängda.