ETFSverige
Hem » Featured, Headline

Spelbranschen fortsätter växa – flera svenska bolag expanderar

29 juni 2018 Inga kommentarer

Spelbranschen fortsätter växa – flera svenska bolag expanderarSpelbranschen fortsätter växa – flera svenska bolag expanderar

Den svenska spelbranschen har under flera år varit inne i en högkonjunktur. Svenska spelbolag har rusat på börsen och under 2017 omsatte branschen totalt 5,5 miljarder kronor exkluderat spelmonopolet – en ökning med hela 12,8 procent jämfört med året dessförinnan.

Inför det kommande licenssystemet som väntas införas i början av 2019 storsatsar nu spelbolagen för att roffa åt sig marknadsandelar. Bara under det senaste året har ett flertal svenska spelbolag gjort uppköp och lanserat nya produkter. Samtidigt fortsätter aktörerna att satsa stora pengar på marknadsföring för att kunna locka till sig spelarna innan det nya systemet träder i kraft.

Mr Green och LeoVegas förvärvar

I december 2017 förvärvade det svenska spelbolaget Mr Green, som erbjuder betting och casinospel som baccarat, roulette och blackjack, Bonniers spelbolag Evoke Gaming. Köpeskillingen uppgick till drygt 70 miljoner kronor med ett tillägg på ca 15 miljoner kronor om vissa krav uppfylls. I förvärvet ingick Evoke Gamings spelsajter Redbet, Mamma Mia, Bertil och Vinnarum Casino.

– Evoke Gaming passar mycket bra in i vår affärsplan och strategi. Vi fortsätter vår strategi att ha ett fåtal, starka varumärken som fungerar globalt. Med Redbet och Mr Green har vi två urstarka varumärken riktade mot olika segment och vi ser stora möjligheter när vi expanderar Redbet till våra befintliga marknader, sade Per Norman, VD för Mr Green & Co i ett pressmeddelande i december.

Utöver Mr Greens förvärv av Evoke Gaming har ett flertal andra svenska spelbolag gjort uppköp under det senaste året. LeoVegas förvärvade i början av året det brittiska bolaget Intellectual Property & Software Limited för över 700 miljoner kronor, och speljätten Cherry har gjort ett flertal förvärv både inom iGaming och affiliate-branschen.

Nya produkter för att locka kunder

För att kunna stå ut på den konkurrensutsatta marknaden är spelbolagen tvungna att ständigt ligga i framkant för utveckling av nya produkter. Bara under våren har två nya satsningar av Mr Green offentliggjorts.

Det ena, som presenterades i slutet av maj, är en ny community för e-sportsföljare. Tjänsten ska tas fram med Gamingzone Entertainment som är specialister inom just e-sport.

Den andra nya produkten från Mr Green lanserades för bara ett par dagar sedan, i samband med öppningen av fotbolls-VM, och är framtagen tillsammans med den svenska spelutvecklaren NetEnt.

Funktionen ska ge casinospelare möjlighet att spela på sportevent utan att behöva lämna sina spelomgångar. I detta hänseende blir man unika med att erbjuda en produkt som kombinerar betting och casino. Enligt Jesper Kärnbrink, Vd för Mr Green Ltd, kommer den nya tjänsten ”Quickbets” att förhöja upplevelsen för spelarna.

’Quickbets’-funktionen ger oss möjligheten att erbjuda våra sportbokspelare en live kasino-upplevelse samtidigt som de behåller kontakten med sin favoritprodukt. Samtidigt får vi möjligheten att låta kasinospelare upptäcka våra sportbokerbjudanden. Denna kombination av två kärnprodukter är ett perfekt exempel på hur vi som ett iGamingbolag med ett brett utbud kan underhålla våra kunder på ett innovativt sätt, säger Kärnbrink i ett pressmeddelande.

Även LeoVegas har presenterat ett flertal produktnyheter under året, bland annat spelautomaten WitchCraft Academy, som tagits fram i samband med NetEnt, samt ansiktsigenkänning för inloggning. Cherry har lanserat nytt i form av casinosajterna Hajper och Snabbare.com.

Analytiker oense om branschens framtid

Hur spelbranschen kommer att utveckla sig efter att omregleringen trätt i kraft är osäkert. Många experter tror på konsolidering med fortsatta förvärv och en marknad där vi kommer att få se ett flertal stora spelbolag.

Mathias Lundberg, spelbolagsanalytiker på Swedbank, menar dock att detta nödvändigtvis inte är fallet. I en analys från 2017 skriver Lundberg:

– Det finns hundratals onlinespelbolag och även om de kan ha starka lokala marknadsandelar som Betsson och Kindred i Sverige, så har dessa bolag inte mer än 3-4 procent av den europeiska onlinespelmarknaden.

Han menar även att operatörerna kan få det tufft i samband med regleringen. Däremot spår han att spelutvecklarna går en ljus framtid tillmötes:

– Kasinospelutvecklaren NetEnt, som är vår absoluta favorit bland bolagen i spelsektorn, har 32 procent av Europamarknaden och 17 procent av den globala marknaden för digitala enarmade banditer, och är på väg att etablera sig i Nordamerika.

Kommentarer är avstängda.