ETFSverige
Hem » Börsen, ETF marknaden, ETF:er, Featured, Flöden och utveckling, Headline

En riktigt smaklig aktiefond

11 november 2015 Inga kommentarer

Restaurant ETF BITE En riktigt smaklig aktiefondEn riktigt smaklig aktiefond

En riktigt smaklig aktiefond Kevin Carter, CEO på Big Tree Capital, mannen bakom Emerging Markets Internet & E-handel ETF (NYSEArca: EMQQ) har tillsammans med ETF Managers Group, en white label börshandlade fondsponsor, lanserat den första sektorsspecifika ETFen som investerar i restauranger för att hjälpa investerare att fånga den ökande efterfrågan på matservice i en snabbt föränderlig värld. Det är en riktigt smaklig aktiefond som de fått ihop.

Restaurant ETF (NasdaqGM: BITE) började handlas i slutet av oktober enligt ett pressmeddelande. Den nya ETFen har en driftskostnadsprocent på 0,75 %. BITE har för avsikt att replikera avkastningen på BITE indexet som omfattar cirka 50 av världens mest välkända restaurangföretag, allt från snabbmat till finare middagsställen. Tanken är inte så pass dum, vi ser att andelen av inkomsten som västerlänningar spenderar utanför hemmet har ökat kraftigt de senaste 150 åren. Detta gäller speciellt i USA där den genomsnittlige amerikanen spenderar 2 600 USD per år på restaurangmat, motsvarande 22 600 kronor. BITE hävdar att de ger investerarna en chans ”To put their money where their mouth is”. Även om uttrycket är svårt att översätta till svenska så innebär det att investerarna erbjuds en chans att investera enligt sitt eget konsumtionsmönster.

Spenderar mer pengar på restauranger än på livmedelsaffärer

Restaurant ETF (NasdaqGM: BITE) kan vara ett bra sätt att kapitalisera på en växande trend som amerikanska konsumenterna spenderar mer på upplevelser, erfarenheter och äta mer ute. Data från USA visar att under 2015 kom de amerikanska konsumenterna att lägga mer pengar på restauranger och barer än vad de spenderade i livsmedelsaffärer. Detta är första gången någonsin som konsumtionsmönstret visat detta beteende. Den amerikanska investmentbanken Morgan Stanley anser att skiftet i matvanor kan tillskrivas den yngre generationen som är mer villiga att spendera pengar på mat utanför hemmet.

En ökad rörlighet har gjort att allt mer mat konsumeras utanför hemmet

Den andel av inkomsten som framförallt de amerikanska konsumenterna spenderar på mat utanför hemmet har ökat stadigt de senaste 150 åren enligt BITE. Konsumtionsmönstret drevs ursprungligen av den ökade rörlighet som tillhandahålls av moderna transporter. Trenden har fortsatt stärkas och utvecklas fram till och med i dag, men i modern tid drivs detta konsumtionsmönster snarast av bekvämlighet, kvalitet och det värde som tillhandahålls av moderna restauranger.

BITEs största nnehav utgörs av Buffalo Wild Wings (NasdaqGS: BWLD) 3,1 %, Chipotle Mexican Grill (NYSE: CMB) 2,9 %, Carrols Restaurant Group (NasdaqGS: TAST) 2,8 %, Panera Bread (NasdaqGS: PNRA) 2,6 % och Starbucks Corp (NasdaqGS: SBUX) 2,6 %.

Kommentarer är avstängda.